Cultuurshock - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Elise Dijkstra - WaarBenJij.nu Cultuurshock - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Elise Dijkstra - WaarBenJij.nu

Cultuurshock

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

10 December 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieve lezers,

Als eerste bedankt voor de leuke reacties. Ik heb nu de laptop geleend van mijn Zwitserse kamergenoot en moet dus even wennen aan het toetsenbord. De z zit bijvoorbeeld op een andere plek. Best wel lastig schrijven.

Ik heb weer een hoop te vertellen. Als eerste ik heb een nieuwe plek waar ik mijn vrijwilligerswerk ga verrichten, namelijk het landmijnenmuseum. Op mijn vorige project is het een en ander gebeurd. Îk zal proberen om het goed uit te leggen. In eerste instantie zal ik werken met kinderen die weg gehaald zijn bij hun ouders. Ze zijn naar Bangkok gebracht om daar te werken voor geld. Denk aan dingen verkopen of prostitutie. Daarna zijn ze in de gevangenis beland en uiteindelijk gedropt bij de grensovergang Thailand|Cambodja.
Dit zijn dus kinderen met een hefitige achtergrond en daarom was er al het een en het ander gebeurd met vorige vrijwilligers. Kinderen komen bijvoorbeeld niet altijd opdagen. De twee personen die hier alles regelen voor de vrijwilligers hebben 1,5 maand geen vrijwilliger gestuurd, omdat er het een en ander moest veranderen. Stefanie was na deze periode weer de eerste vrijwilliger. Dit ging goed en daarom kon ik haar taken over nemen.

Vlak voor ik kwam is er twee keer geld gestolen uit Stefanie haar tas. Dit is besproken op de dag dat ik mijn kennismaking had. Waarschijnlijk heeft het iets met gezichtsverlies te maken, maar de kinderen hadden op de eerste dag van mij gezegd dat we niet meer konden komen. We hebben dit besproken met de twee personen die alles regelen voor de vrijwilligers hier. Het leek ze verstandig om mij een nieuw project te geven en Stefanie haar laatste week daar af te laten maken. Ik heb morgen een kennismaking en donderdag start het vrijwilligerswerk. Ik heb het er wel even moeilijk mee gehad, maar ik heb zoiets van dit is een nieuwe kans en een nieuwe start. Het is wat het is en laten we er het beste van maken. Ik ben er dus al wel een beetje achter gekomen hoe het hier werkt in het land.

Met Paulien haar vrijwilligerswerk gaat het allemaal goed. Ze Staat al veel voor de klas en geeft veel verschillende lessen, zoals rekenen, kunst en sport.

Aangezien ik veel vrije tijd had heb ik veel leuke dingen kunnen doen. Zo heb ik bijvoorbeeld al twee massage´s gehad. Een bij de blinde school waar ik zou komen te werken. Dit is echt heerlijk en echt een aanrader om te doen. Tevens heb ik ook het zwembad vaak bezocht en van het uitgaansleven genoten. Afgelopen vrijdag was er ladies night. We hadden cocktails, dinner en zelf een t-shirt gemaakt. Daarna zijn we met zijn allen op stap gegaan. Dit was heel gezellig.

Op zondag hadden we sinterklaas gevierd. Iedereen moest twee cadeautjes kopen voor een dobbelspel. Ik heb een Engels|Khmer woordenboekje gekregen en een portomonee die je veilig om je nek kan hangen. Handig en leuke dingen. De Sint is dus goed voor mij geweest :).

Gisteren heb ik een yogales gehad. Dat was echt heel relaxed en ontspannen. Toen we vijf minuten op de grond moesten liggen waren er een paar mensen in slaap gevallen. Ik viel ook bijna in slaap.

Verder will ik jullie ook nog wat informatie over de groep hier vertellen. De groep is heel gezellig. Veel verschillende mensen die allemaal verschillende redenen hebben om hier te komen. Zo is hier bijvoorbeeld een ouder stel die beide met pensioen zijn. Verder varieert de leeftijd van 18 jaar tot 34 jaar. Iedereen is heel sociaal en houdt van leuke dingen doen. Zo komt het dus ook wel eens voor dat Paulien en ik dingen apart doen. Maar van de week hadden we ook een moment genomen om samen wat te doen. We zijn hier immers ook samen en willen af en toe ook een momentje voor onszelf.

Ook will ik jullie een aantal leuke cultuur dingen laten weten. Zo heeft bijvoorbeeld Paulien al drie keer met iemand aan de telefoon moeten praten, om bijvoorbeeld een lunch te bestellen. Het personeel begreep ons anders niet. Voor de mensen in Cambodja is het hier nu koud. Ze snappen niet dat wij Nederlanders het hier warm hebben. Ze dragen ook allemaal dikke kleding en dat is wel een grappig gezicht. Als er hier mensen gaan trouwen spelen ze drie dagen lang muziek van 8 uur tot midden in de nacht. Dit wat bijvoorbeeld afgelopen weekend ook het geval. Aangezien ik vrijdag en zaterdag uit ben geweest, was ik niet zo blij met deze wake up call.

Volgens mij zijn jullie nu redelijk op de hoogte van alles hier. Ik zal binnenkort proberen om even wat foto's te uploaden, maar het internet is hier wel sloom.

Heel veel liefs uit het zonnige Cambodja.

  • 10 December 2013 - 17:10

    Imke:

    Hoi Elise,
    Heftige start zeg, kan me voorstellen dat je even 'uit het lood geslagen' was! Maar inderdaad 'parkeren' maar en vol goede moed aan het volgende onderdeel beginnen, dat hoort tenslotte bij het leven. Fijn, de dingen die je beschrijft, yoga en 3 dagen muziek bij een huwelijk, klinkt fantastisch! En ook nog een goede Sint in Cambodja, wat wil je nog meer... fijn om ook te horen dat het met Paulien goed gaat, hopen dat zij ook tijd heeft voor een blog :) Groetjes weer en op naar kerst en oud en nieuw. Benieuwd hoe jullie dat gaan vieren!
    Liefs uit de Boslaan, Imke

  • 10 December 2013 - 17:50

    Trijnie:

    Hoi Elise!

    Gaaf dat je het toch bent gaan doen! Ik ga je volgen!

    Heel veel plezier!

  • 10 December 2013 - 19:56

    Riny:

    Elise

    We hadden natuurlijk dit al besproken. ik ben ontzettend trots op je dat er zo mee om kunt gaan.
    Soms is het ook gewoon zo en hoort het zoals imke zegt bij het leven.Binnenkort ga je dan beginnen met je eigen project vol goede moed. Ondertussen beleef je fantastische dingen zo te lezen
    De tijd gaat inderdaad snel voor je het weet is het alweer Kerst en Oud en Nieuw. Hoor het wel hoe dit bij jullie gevierd wordt.
    Dikke knuffel Riny

  • 14 December 2013 - 19:24

    Riny:

    Wat een mooie foto's en wat een prachtig land zeg.

  • 14 December 2013 - 21:31

    Imke:

    Mooi hoor, de foto's. De boom in de tempel is echt heel bijzonder. En die kindertjes....zo aandoenlijk!
    Hoop dat je nu ook goed bent gestart Elise, groetjes!

  • 15 December 2013 - 17:28

    Harmen & Henny Dijkstra:

    Hallo Elise,

    Heel leuk om het verslag te lezen. Je hebt al het nodige meegemaakt zo te lezen.
    De foto,s zijn ook erg mooi. Zo krijg je al een beetje een eerste indruk van het land.
    Wij zullen het blijven volgen.
    Verder heel veel succes met wat je allemaal gaat doen.

    Groetjes Harmen & Henny

  • 21 December 2013 - 18:57

    Fred:

    Spannend allemaal Elise... Geniet er maar goed met volle teugen van... Maak je af en toe ook een filmpje...? Ook leuk voor later...
    We zijn weer benieuwd naar je volgende belevenissen... Tot dan..

    Groetjes uit Spanje.. Ook van Coby..

    Fred

  • 29 December 2013 - 13:01

    Henny:


    Hallo Elise,

    Gefeliciteerd met je verjaardag, hoop dat je een leuke dag hebt gehad.
    Zal wel heel anders zijn om daar je verjaardag te vieren.
    Hoe gaat het daar het verwegistan?
    Wij hebben net de kerst achter de rug.
    Moest zelf werken tot 2e kerstdag. Toen zijn de kinderen geweest en Sven.
    Geniet van onze kleinzoon, hij is al weer een half jaar.

    Zeg geniet daar en tot schrijven.

    Liefs van Roel & Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 13 Sept. 2011
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 27782

Voorgaande reizen:

24 November 2013 - 05 Mei 2014

Zuidoost-Azië

25 September 2011 - 22 Januari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: