Een nieuw avontuur - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Elise Dijkstra - WaarBenJij.nu Een nieuw avontuur - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Elise Dijkstra - WaarBenJij.nu

Een nieuw avontuur

Blijf op de hoogte en volg Elise

04 Februari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Het backpackers leven is nu echt begonnen en het bevalt tot nu toe prima! Helaas is het mij niet gelukt om wat kilo's minder mee te nemen. Ik sjouw nu dus nog steeds met een (te) zware tas, gelukkig lopen we telkens maar kleine stukjes. Ook zijn de mensen hier heel behulpzaam. Ze tillen vaak de tas in de tuk tuk of brengen onze tassen naar onze kamer. Voordat ik meer over onze reis vertel, zal ik jullie eerst vertellen hoe mijn laatste weken in Siem Reap waren.

Samen met Paulien en onze kamergenoot Valentina hebben we een blessing gedaan. Dit was echt een hele unieke en bijzondere ervaring. Een monnik gooide gedurende 2 min a 3 min ijskoud water over je heen. Het is ook mogelijk om je fiets, scooter of tuk tuk te laten blessen. Na de blessing krijg je een geluksarmbandje. Als het goed is hebben wij nu heel veel geluk. Ik geloof hier niet in, maar deze ervaring was zeker de moeite waard.

Tijdens mijn laatste weken in Siem Reap heb ik twee projecten van andere vrijwilligers bezocht, waaronder het project van Paulien. Het is heel leuk om te zien op welke plek Paulien vrijwilligerswerk heeft verricht. Hier heb ik zelfs nog een hele rondleiding gekregen. Op mijn eigen plek heb ik leuke laatste weken gehad. De laatste week heb ik samen met een nieuwe vrijwilliger (Joël) lesgegeven. Hij gaat drie maanden Engelse les geven. In mijn laatste week heb ik samen met Joël een ochtend alleen voor de klas gestaan. De Engelse docent kwam namelijk iets later. Dit was een leuke ervaring. Ik had natuurlijk al vaker alleen voor de groep gestaan, maar toen was ik er nog maar net. Nu wist ik beter wat er moest gebeuren. Op mijn laatste dag hadden ze voor mij een leuk afscheid geregeld. We hadden de hele dag spelletjes gedaan. De kinderen hadden allemaal voor mij een armbandje gemaakt. Ook heb ik heel veel cadeautjes gekregen. Eigenlijk een beetje te veel. Denk bijvoorbeeld aan een armbandje, een boek van Ankor Wat, een jurkje, 2 sjaals, zeep etc.. Het was wel raar om afscheid te nemen, omdat ik langer de tijd nodig had om te wennen. Nu ik eindelijk een beetje gewend was, moest ik alweer gaan. 2 maanden vrijwilligerswerk is toch te kort. Mocht ik ooit nog een keer vrijwilligerswerk willen verrichten, dan wil ik dat zeker langer doen. Ook was het raar om verder te reizen. Ik heb namelijk toch twee maanden in Siem Reap gewoond met andere vrijwilligers. Het was je huis en dan ga je opeens verder.

Na een mooie ervaring en een leuke tijd in Siem Reap was het tijd voor een nieuw avontuur, namelijk 3,5 maand rondreizen. Ik ben nu 1,5 week verder en wil jullie graag vertellen over onze eerste ervaringen. Als eerste zijn Paulien en ik met de bus naar Sihanoukville gegaan. Dit was op zaterdag 25 januari 2014 en we hadden ongeveer 14 uur in de bus gezeten. Een behoorlijke lange rit dus. In Sihanoukville hebben we vooral lekker op het strand gelegen. Dit is een drukke plek waar veel Cambodjanen je proberen van alles aan te smeren. Je kan zelfs een manicure of pedicure op het strand laten doen! Ook hebben we een het National Park Ream bezocht. Hier hadden we allebei iets meer van verwacht, maar dat heb je soms als backpacker ook.

Op dinsdag 28 januari 2014 hebben we de boot gepakt naar Koh Rong. Dit is een eiland op ongeveer 2 uurtjes van Sihanoukville af. Hier hebben we een jungle trekking gedaan. Dit was heel gaaf. We hadden 6 uur door de jungle getrokken en van allerlei dieren gezien. We hadden een gemotiveerde gids en een leuke kleine groep. Helaas was er op dit eiland veel ongedierte en sliepen we letterlijk tussen de dieren. We hadden een soort van hutje dat niet helemaal afgesloten was. Via de bovenkant konden allemaal dieren onze kamer inkomen. Dit hebben Paulien en ik geweten. Ratten hebben bij onze tassen gezeten. Ze waren dol op mijn chocoladekoekjes en Paulien haar Oreo's. Het enige voordeel hiervan was dat Paulien haar naaikunsten kon oefenen. Eerst moest ik het voordoen en daarna probeerde Paulien het zelf. Ze is heel trots dat ze zelf een gat heeft dichtgemaakt. Ja, ja, het is niet alleen maar rondreizen en genieten. We leren daadwerkelijk ook dingen! We hopen wel dat onze tassen het nog 3 maanden volhouden. Op donderdag 30 januari 2014 hebben we de boot gepakt naar Koh Rong Samloem. Dit eiland heeft het mooiste strand wat ik tot nu toe ooit gezien heb. Omdat dit eiland niet zo toeristisch is konden we genieten van de rust. Hier hadden we echt tijd om bij te komen. Het was heerlijk om op het strand te liggen zonder dat Cambodjanen je van alles proberen aan te smeren. Op zaterdag 1 februari 2014 zijn we teruggegaan naar Sihanoukville. Hier hebben we 1 nacht geslapen en het Chineese Nieuwjaar gevierd. Dit stelde uiteindelijke niet zo veel voor. Er was wel veel vuurwerk, maar vooral Romeinse kaarsen. Verder kon je uitgaan, zoals je eigenlijk op elke plek kan uitgaan. Niet echt heel speciaal dus. Op zondag 2 februari 2014 hebben we een bus genomen naar Kampot. We zijn nu nog steeds in Kampot. We zijn naar Kep geweest, hebben door Kampot gewandeld en vandaag zijn we naar Bokor Hill Station geweest. Morgen 5 februari 2014 gaan we naar Phom Penh en we willen 7 februari 2014 naar Vietnam. Het is raar dat ik binnenkort naar een ander land ga. Hier ken ik de cultuur en ik kan een paar woordjes Khmer spreken. Toch ben ik ook heel benieuwd wat Vietnam heeft te bieden. Het schijnt een prachtig land te zijn.

Zoals jullie kunnen lezen hebben we dus een vol programma. We ontmoeten veel mensen, genieten van het heerlijke weer en de mooie natuur. De dagen vliegen echt voorbij. Jullie zijn nu op de hoogte van alles en ik zal jullie vanuit Vietnam wel weer een keer schrijven!


Veel liefs Elise

  • 04 Februari 2014 - 20:54

    Klaske Dijkstra:

    Ik heb je reisverslag gelezen, het is wel een leuke En unieke ervaring. Ook de tocht door de jungle, alleen dat je i een tent moet slapen en er allerlei beesten bij je komen en bij je bagage kunnen komen vind ik wat minder. Vietnam zal weleen hele ervaring zijn maar wel eenleuke ervaring denk ik. Een goede reis door vietnam gewenst . We zullen wel weer wat v je lezen. .groetjes v jelle klaske tamar en vincent

  • 05 Februari 2014 - 09:27

    Imke:

    Hallo Elise,
    Logisch dat je backpack nogal zwaar is, met al die mooie cadeau's. Lief hoor en dan te bedenken dat de mensen daar al zo weinig hebben. Wees er maar zuinig op! En nu lekker aan het reizen, heerlijk. We zien af en toe via whatsapp natuurlijk de prachtige foto's van Paulien voorbij komen en we zijn helemaal niet jaloers............. :) Geniet er van, de tijd gaat inderdaad zo snel, dat zei Laura vorig jaar ook steeds. En we wachten met smart op de prachtige foto's van ongedierte en rare acties maar natuurlijk ook van de prachtige natuur!
    Lieve groet uit Zuidwolde

  • 05 Februari 2014 - 20:00

    Riny:

    Dag lieve dochter,

    Ik heb je verslag gelezen. Maak er een kopie van voor Oma en voor mevrouw Hoogstra. Papa heeft haar pas nog gesproken en dan vraagt ze natuurlijk na jou. Ze vind het erg leuk om mee te lezen.

    Kun je de back pack nog repareren? En van wie heb die verstelwerkzaamheden geleerd. grapje....:-)

    Geniet er van en nu ik dit schrijf ben je misschien al onderweg naar Vietnam. Ik heb geen idee hoe het daar is. Maar door jullie enthousiaste reisverhalen en de prachtige foto's waarmee jullie ons verwennen, krijg ik vast wel een indruk.
    De foto's van dat prachtige strand waren inderdaad adem benemend mooi Heb je misschien een nieuw shirt???

    Ik zag ook het nieuwe profiel van Paulien voorbij komen. Heel origineel en zo helemaal Paulien, super.
    Doe je haar onze hartelijke groeten?

    Hier gaat alles zijn gangetje. Het koud en er staat veel wind, zo op de fiets terug naar huis moet ik hard trappen, moet jij nog maar even niet aan denken.

    Veel liefs en een dikke knuffel van ons allemaal.

    Gerrit & Riny
    Mark & Stefan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 13 Sept. 2011
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 27749

Voorgaande reizen:

24 November 2013 - 05 Mei 2014

Zuidoost-Azië

25 September 2011 - 22 Januari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: